De arbeidsmarkt wordt krapper, goed personeel is schaars. Dit geldt niet alleen voor techneuten en IT’ers: in de volle breedte is het lastig. Er is wel één lichtpuntje: de arbeidsmarkt is in beweging. Mensen kijken weer om zich heen, durven weer een nieuwe stap te maken. Als werkgever zijn er zeker kansen om goede mensen te werven.
1. Verkoop jezelf als werkgever
Zorg voor een aansprekende, heldere en aantrekkelijk presentatie van je vacature en je bedrijf. Klinkt logisch, maar veel bedrijven gaan nog altijd naar buiten met gortdroge profielteksten boordevol eisen. Daar red je het niet mee. Je moet jezelf verkopen. Vertel wat jouw bedrijf of organisatie een kandidaat te bieden heeft; zorg ervoor dat je een brede doelgroep aanspreekt. Stel niet teveel voorwaarden en eisen en laat via meerdere kanalen weten dat je op zoek bent. Durf jezelf eens te onderscheiden: laat je met een filmpje of social media-campagne eens van een andere kant zien.
2. Denk ook aan 50-plussers
Onder de vijftigplussers zijn relatief veel werkzoekenden. Ondanks een krappe arbeidsmarkt komen ze maar moeilijk aan de bak. Een gemiste kans. Oudere werknemers hebben veel te bieden: kennis, ervaring en stabiliteit. En, een oudere werknemer is vaak best bereid om zich te ontwikkelen en in zichzelf te investeren. Kortom, talent hoeft niet per definitie ‘jong’ te zijn. Het loont zeker de moeite om actief in deze doelgroep te werven.
3. Een maandelijks keuzebudget
Ook via arbeidsvoorwaarden kun je je als werkgever onderscheiden, zonder dat dit je extra geld kost. Werknemers willen bijvoorbeeld steeds vaker het werk en alles eromheen zelf regelen. Je hebt al snel een streepje voor wanneer je een persoonlijk keuzebudget biedt. In dit budget verkapitaliseer je een deel van je secundaire arbeidsvoorwaarden. Medewerkers beslissen zelf hoe ze dit budget inzetten; opsparen, laten uitkeren, extra vrije dagen kopen of investeren in een opleiding. Kortom, met flexibele voorwaarden onderscheid je jezelf als werkgever.
4. Voorkom salarisstrijd, zet in op ontwikkeling…
Je kunt ervoor kiezen om die droomkandidaat een droomsalaris te bieden. Voor de langere termijn is dit niet verstandig: je zadelt jezelf op met hoge loonkosten. Daarnaast is een goed salaris belangrijk, maar niet zaligmakend. De medewerker van nu zoekt ook ontwikkeling, persoonlijke groei. Laat zien dat je als werkgever deze ruimte biedt en ontwikkeling stimuleert. Maak bespreekbaar wat de wensen en ambities van een kandidaat zijn. Bied bijvoorbeeld een talentassessment of trainingen en opleidingen aan. Wanneer je serieus werk maakt van iemands’ toekomst, zal diegene in de toekomst ook graag voor je werken.
Meer weten over het werven van personeel en aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden? Bel of mail ons voor een vrijblijvende afspraak!